Een omvangrijk project waaraan Chain momenteel werkt op het gebied van informatiemanagement en document control, inclusief project- en stakeholders management is de Metro aan Zee, voorheen de Hoekse Lijn. Dit is een spoorverlenging die begint bij Hoek van Holland Haven en eindigt bij het Hoekse strand. Onze medewerker, Richard Bout, is als project manager werkzaam op het project de Hoekse Lijn. Hij is dan ook verantwoordelijk voor het succesvol realiseren van dit project.

De Hoekse lijn, voormalig treinspoor, is omgebouwd naar een metrolijn die in Schiedam Centrum direct aansluit op het metronet. De Hoekse Lijn tot aan tijdelijk metrostation Hoek van Holland Haven is in oktober 2019 in gebruik genomen, als onderdeel van RET metro lijn B. Nu wordt er gewerkt aan de laatste kilometers metrospoor tot op het strand. In onderstaande 9 filmpjes zie je hoe het project tot stand gekomen is, waar het allemaal begonnen is en hoe het zo ver heeft kunnen komen.

De eerste filmweek wordt gestart in deel 1, dit gebeurt in week 19 in 2017. Hierin wordt verteld hoe het project begonnen is en hoe er begonnen kon worden aan het boven de grond aanleggen en opbouwen van het traject. Verder wordt ook Vlaardingen centrum uitgelicht, hoe deze tot stand is gekomen en welke werkzaamheden hier bij horen.

In deel 2 starten we waar we eindigden in deel 1, week 20. Na Vlaardingen centrum is Vlaardingen West aan de beurt waarna hierna Maassluis centrum wordt toegelicht. Op beide stations moest veel gebeuren, van slopen tot hergebruiken. Ook wordt er een nieuw station wordt opgebouwd uit het niets, Maassluis Steendijkpolder.

In week 21 beginnen we bij Schiedam Nieuwland, dit is dan ook deel 3 van de serie. Op Schiedam Nieuwland moet nog veel gebeuren, vergeleken met de overige stations. Van Schiedam Nieuwland wordt er verder gekeken naar het station Vlaardingen Oost. Vlaardingen Centrum is hierna aan de beurt, waar veel aanleggingen plaatsvinden.

Hoekse lijn deel 1

Hoekse lijn deel 2

Hoekse lijn deel 3

In de vierde filmweek, week 22 in 2017, gaat Richard weer langs bij station Vlaardingen West wat al redelijk de contouren heeft van een degelijk station. In Maassluis centrum zijn er wat tegenslagen te verduren geweest wat wat tijd heeft gekost. Het station Maassluis West en het station Steendijkpolder boeken ook veel voortgang waardoor de sporen geplaatst kunnen worden.

In deel 5 van de serie, week 23 in 2017, nemen we een uitstapje naar Ron Jokorink, directievoerder gemeente Rotterdam. Hier wordt het oude uitloopspoor van Schiedam bekeken en besproken wat er daar nog moet gebeuren. In Schiedam Nieuwland wordt verder gewerkt aan het spoor en het station.

Week 24 in 2017 brengt ons weer terug bij Richard en bij station Vlaardingen Oost waar nagenoeg alle bouwkundige werkzaamheden zijn afgerond. In Vlaardingen Centrum zijn ze op dat moment hard bezig om alle technische ruimtes functioneel te krijgen. Als laatste wordt Vlaardingen West bekeken, een station dat volledig nieuw is en ook wat makkelijker te plaatsen is.

Hoekse lijn deel 4

Hoekse lijn deel 5

Hoekse lijn deel 6

In de zevende filmweek, week 25 in 2017, nemen we een kijkje bij Maasluis centrum waar het een en ander omgegooid moest worden maar waar nu wel vooruitgang wordt geboekt. In Maassluis West zijn de grove werkzaamheden gereed, een fase van afbouw is gestart. Als laatste zien we Richard bij station Steendijkpolder, waar ze de installaties al lokaal hebben kunnen testen. De werkzaamheden aan de kabels kunnen hier nu beginnen.

In deel 8 van de serie, week 26 in 2017, zijn we terug bij station Schiedam Nieuwland, waar door tegenvallers in de bouw vertraging is opgelopen. Wel wordt er nog hard gewerkt aan de ombouw van het project de Hoekse lijn.

Week 29 van 2017 brengt ons voor een laatste keer terug bij station Schiedam Nieuwland waar Richard terugblikt op een negentallige serie over het traject de Hoekse lijn. Alle laatste puntjes worden op de i gezet om zo op tijd klaar te zijn voor de eerste testrit. De voorbereidingen voor deze testritten zijn dan ook al in volle gang.

Hoekse lijn deel 7

Hoekse lijn deel 8

Hoekse lijn deel 9

Lijkt dit je nu ook helemaal te gek en zou je ook wel mee willen helpen aan zo’n project? Twijfel dan niet om contact op te nemen via de button hieronder. Dan kijken we samen wat we voor elkaar kunnen betekenen. Heb je nu meer interesse gekregen in de infra, neem dan ook vooral een kijkje op onze infra pagina, wellicht staat er nog iets leuks tussen! Je kan ook altijd een kijkje nemen tussen onze vacatures, waar soortgelijke functies worden uitgelicht.